Reglering av utlånade fordon

”Reglering vid utlånade fordon”

Inlägg

Ett brukarkort för fordon är ett tillstånd och avtal m.m. för utlånade fordon. Gäller för privatpersoner och företag. Beställ brukarkort här.

Regler – Köra bil i Spanien

När du kör bil i Spanien finns det en del regel att känna till – vi hjälper till och listar en del regler som du bör ha koll på

Är det säkert att köra bil i Spanien?

Ja, givetvis är det säkert. Tusentals svenskar kör bil på spanska vägar årligen. I Spanien är det högertrafik så vi svenskar anpassar oss får till de spanska vägarna. Det finns avgiftsbelagda vägar som är lite större men också mycket lugnare och är i ett fint skick och väl skyltade.

Att åka runt med bil i Spanien är en upplevelse i sig. Ett mycket härligt land med fin landskap. Från stränder till härliga bergsområden kan du vara beredd på att få uppleva. Det är inte så konstigt att svenskar årligen besöker Spanien och tar med sig bilen dit. Att få bada när man känner för det eller ta en promenad i staden är underbart.

Körkrav i Spanien – att tänka på

För att få köra bil i Spanien som svensk så behöver du givetvis ditt körkort. Du behöver inget internationellt körkort.

Detta bör du ha med dig:

  • Körkort
  • Försäkringsdokument
  • Ägandehandlingar eller hyreshandlingar
  • Två varningstrianglar

En brandsläckare och en första hjälpen-låda är de rekommenderade föremålen du bör ha med dig i bilen.

Allmänna vägregler i Spanien

I Spanien är det som sagt högertrafik. Alla passagerare i en bils fram- och baksäte måste bära säkerhetsbälte, och det finns hastighetsbegränsningar på alla vägar i hela Spanien. Hastighetsgränserna är 120 km/h på dubbla körbanor och motorvägar, 90 km/h på alla andra vägar och 30 km/h i bostadsområden. Övriga krav och regler för körning i Spanien är följande;

  • I Spanien måste du vara minst 18 år för att köra bil och 21 år för att hyra bil.
  • Det är förbjudet att prata i telefon eller använda en när man kör ett fordon. Det är också förbjudet att använda navigationssystem med skärmar.
  • Endast vänster sida av fordonet du vill passera kan användas för omkörning.
  • Om du dricker, kör inte bil. Alkoholhalten i blodet får inte överstiga 0,5 g/l (0,25 mg/l i utandningsluft). Spanien har strikt rattfyllerilagstiftning och påföljder, och om du har en hög alkoholhalt i blodet kan du hamna i fängelse.
  • Parkering på allmänna gator är inte alltid tillåten eller kostnadsfri. Parkeringsplatser är begränsade och avgiftsbelagda i många städer. Dessa kan vanligtvis särskiljas av parkeringsautomaterna.
  • Man ska inte parkera bredvid en gul linje i bostadskvarter. I så fall kommer du troligen att bärgas bort, speciellt om du sitter i en utländsk bil.
  • Barn ska alltid ha ett godkänt säkerhetssystem och kan inte sitta i framsätet om de är mindre än 135 cm. Det rekommenderas att bära ett ryggskydd tills barnet är 150 cm eller längre. Om du vill ta bebis i taxi måste du ha en godkänd fasthållningsanordning med dig eftersom dessa riktlinjer gäller även för taxibilar.

I Spanien får du tanka praktiskt taget var som helst, men tänk på att bränsle kan vara märkt annorlunda än hemma i Sverige. Super eller Super 68 syftar på blyfri bensin, Sin plomo 98 eller Eurosuper 95 till blyfri och Gasoleo till diesel. När du tankar måste du stänga av motorn, radion, lamporna och mobiltelefonen.

Vägtyper och hastighetsbegränsningar i Spanien

Nätverket kontrolleras och är fullt identifierbart av en mängd olika koder för de olika motorvägarna, högkapacitetsvägarna och andra rutter. De identifierande tecknen kommer att bestå av en bokstav som ett prefix, följt av siffror, och en annan färgad bakgrund, som NC-017.

  • Grönt hänvisar till det europeiska ruttnumret och prefixet är E. Det indikerar att du befinner dig på en väg som är en del av det internationella E-vägnätet, som är ett namnsystem för internationella vägar i Europa. Hastighetsgränsen är 100 km/h.
  • Blå är för motorvägar. Namnen på avgiftsbelagda vägar i Spanien börjar med en AP. De är vanligtvis i stort sett fria från trafik. Dessa vägar har dock alltid avgiftsfria motorvägar som går ungefär längs dem, vilket kommer att bli mer trafikerat. Hastighetsgränsen är 120 km/h.
  • Rött är för nationella vägnät, och dess prefix är N. De är gratis. De kanske bara har ett eller två körfält och omkörningar är inte tillåtna. Hastighetsgränsen är 90 km/h.
  • Brown används för dem som kontrolleras av ett regionalt organ. Bokstaven är C. De är gratis. Hastighetsgränsen är 90 km/h.

Bilregistrering och underhåll i Spanien

I Spanien måste alla bilar vara registrerade hos Generaldirektoratet för trafik (Dirección General de Tráfico (DGT)). I de flesta fall kommer en återförsäljare att registrera ditt nya fordon åt dig om du köper det från dem. Du kan göra det själv online också.

Du måste omregistrera ditt fordon om du tänker importera det till Spanien. Du kommer också att behöva visa ett certifikat, såsom ett EU-certifikat om överensstämmelse, som bevisar att fordonet uppfyller de grundläggande vägbestämmelserna i Spanien. Fordonet måste besiktigas på en licensierad fordonsbesiktningsstation (Inspección Técnica de Vehiculos – ITV).

Vanligtvis tillkommer ytterligare importskatter för fordon som kommer från länder utanför EU. Efter bilregistrering får du ett registreringsnummer och kan få spanska registreringsskyltar. Om du vill köra ett importerat fordon i Spanien innan registreringsförfarandet är avslutat får du tillfälliga gröna registreringsskyltar.

I Spanien krävs ITV-underhållsinspektioner för alla bilar när de fyller fyra år och sedan vartannat år tills de når tio års ålder. Därefter sker besiktningar varje år.

Ny Era-körning i Spanien: Lågutsläppszon

Lågamissionszon i Spanien ((LEZs) betyder platser som har kontrollerats av en administration där parkering och tillträde för specifika bilar är förbjudna på grund av deras utsläpp. Syftet är att förbättra luftkvaliteten.

150 orter över hela landet tvingas implementera bestämmelserna senast 2023, inklusive Andalusien, Valencia, regionen Murcia och så vidare. För att ta reda på om din bil uppfyller reglerna skaffar du en DGT-utsläppsdekal från en lokal gestoría eller online via Correos hemsida, men den enklaste metoden är förmodligen på Correos kontor.

DGT:s miljömärkning är 5 €. Leveransavgifter kan tillkomma.

Vanliga frågor om bilkörning i Spanien

De vanligaste frågorna och svaren i ämnet är följande:

F: Behöver jag ett körkort i Spanien?
A:
 Ja. Du måste ha ett giltigt körkort för att få köra bil i Spanien.

F: Är det säkert att köra bil i Spanien?
A: 
Ja. Det är väldigt säkert att köra bil i Spanien.

F: Är det svårt att köra bil i Spanien?
S: 
Nej. De avgiftsbelagda motorvägarna är ganska lugna och alla större vägar är i bra skick och väl skyltade.

F: Vilken sida av vägen kör de i Spanien?
A:
 På höger sida.

F: Hur gammal måste man vara för att få köra bil i Spanien?
S: 
För att få körkort måste du vara minst 16 år för motorcyklar, 18 år för bilar och 21 år för bussar och lastbilar.

F: Kan jag köra hyrbil i Spanien som turist?
S:
 För att hyra en bil i Spanien måste du vara minst 21 år gammal och ha ett giltigt körkort och ett kreditkort.

F: Jag fick en trafikbot/böter i Spanien. Hur kan jag betala?
S: 
Guardia civila har rätt att kräva att du betalar dina böter direkt som turist om du inte har en fast adress i Spanien. De har rätt att beslagta bilen om du inte betalar direkt. Så det är rätt smart att du betalar boten omedelbart, särskilt eftersom det finns 20 procent rabatt om man betalar på stuts. Se till att få ett kvitto, särskilt om du anser att polisen var orättvis.

F: Vad kan jag göra i en nödsituation i Spanien?
S: 
Var som helst i Europa kan du ringa 112 för att nå lokala räddningstjänster. Längs Spaniens motorvägar finns också nödtelefoner anslutna till nödnätet ungefär varje mil.

Ett brukarkort för fordon är ett tillstånd, avtal, fullmakt, intyg, medgivande m.m. och gäller för utlånade fordon.

Gäller för både privatpersoner och företag.

Ett brukarkort för fordon är ett tillstånd och avtal m.m. för utlånade fordon. Gäller för privatpersoner och företag. Beställ brukarkort här.