Aftonbladet belyser nu problemet med utlånade fordon till Skuldsatta. Ebba, 25, fick sin bil utmätt av Kronofogden när bilen lånades ut till en vän.
I en nyligen publicerad artikel av Aftonbladet framkommer det hur fordon som lånas ut till skuldsatta personer riskerar att beslagtas och säljas av Kronofogden. Ebba berättar att hon lånade ut sin bil till en vän som sedan förklarade att Kronofogden skulle utmäta hennes bil för att han är skuldsatt. Myndigheten uppger att ägare till fordon kan skydda sig genom att upprätta ett pantavtal – men vi på Brukarkort arbetar aktivt för att introducera ett enklare och tydligare alternativ: brukarkortet.
Problemet med utlånade fordon
Artikeln belyser en vanlig missuppfattning bland fordonsägare. Många tror att ett registreringsbevis eller annan dokumentation är tillräckligt för att visa vem som äger ett fordon. Men enligt Kronofogden kan ett fordon utmätas om det är i besittning av en skuldsatt person, även om det är registrerat på någon annan. Detta har lett till att fordon beslagtas och säljs, trots att ägaren inte har några skulder.
Kronofogdens lösning: Pantavtal
I Aftonbladets reportage framgår det att Kronofogden rekommenderar att fordonsägare upprättar ett pantavtal vid utlåning av fordon till personer med skulder. Ett pantavtal fungerar som en juridisk säkerhet som tydligt visar att fordonet är utlånat och att äganderätten fortfarande tillhör långivaren.
Men att upprätta ett pantavtal kan vara både krångligt och tidskrävande för vanliga fordonsägare. Det är här brukarkortet kommer in i bilden.
Brukarkort: En enkel lösning
Vi på Brukarkort har utvecklat ett smidigare alternativ till pantavtal för att hjälpa fordonsägare skydda sin egendom. Ett brukarkort fungerar som ett bevis på att fordonet endast är utlånat och inte ägs av den som använder det. Kortet är enkelt att använda och har samma syfte som Kronofogden menar att ett pantavtal har, men är mer användarvänligt och tydligare att visa upp vid en eventuell kontroll.
Brukarkortet är särskilt utformat för att möta de behov och risker som artikeln i Aftonbladet beskriver. Genom att använda ett brukarkort kan fordonsägare enkelt visa Kronofogden att fordonet inte tillhör den skuldsatte, vilket minskar risken för utmätning.
En förändrad debatt
Under lång tid har brukarkort varit föremål för debatt, inte minst efter kritik från bland annat Transportstyrelsen. De har ifrågasatt användningen av brukarkort och hävdat att det inte är en officiellt erkänd handling. Men Aftonbladets artikel och Kronofogdens uttalande om vikten av avtal visar att behovet av dokumentation är verkligt.
Genom att använda begreppet brukarkort i stället för pantavtal vill vi göra det enklare för fordonsägare att förstå och använda detta skydd. Målet är att minska risken för missförstånd och hjälpa fler att behålla kontrollen över sina tillgångar.
Hur fungerar brukarkortet?
Brukarkortet är en enkel och tydlig lösning för att skydda ditt fordon:
- Registrera fordonet och låntagaren: Du anger uppgifter om både fordonet och den person som lånar det.
- Utfärda brukarkortet: Kortet visar att fordonet är utlånat och att du som ägare fortfarande har full äganderätt.
- Använd kortet vid behov: Om fordonet stoppas av polis eller riskerar att beslagtas av Kronofogden, kan brukarkortet visas upp som bevis.
En rättvisare lösning för fordonsägare
Med brukarkortet erbjuder vi en modern och användarvänlig lösning som gör det lättare för fordonsägare att skydda sina rättigheter. Det är ett alternativ till pantavtal som är enklare att förstå och använda i praktiken.
Vi fortsätter att arbeta för att öka medvetenheten om dessa risker och tillhandahålla lösningar som gör att fordonsägare kan känna sig trygga när de lånar ut sina fordon. Brukarkortet är mer än ett dokument – det är en försäkring mot orättvis utmätning.
Vill du veta mer? Besök brukarkort.se för att läsa mer om hur du kan skydda ditt fordon och undvika de problem som beskrivs i Aftonbladets artikel.