![](https://brukarkort.se/wp-content/uploads/2024/01/Brukarkort-reglering-av-utlanade-fordon-img-256.jpg)
Det är alltid fordonsägaren som har det ansvaret att parkeringsböterna betalas. Anställda som har fått parkeringsböter på arbetstid kan därför generellt sätt strunta i att betala. Som arbetsgivare kan du dock reglera ansvaret för parkeringsböterna med ett brukarkort.
Arbetsgivare som står inför situationer där anställda får parkeringsböter kan möta svåra juridiska utmaningar. Om den anställde vägrar betala sina parkeringsböter får arbetsgivaren inte ta pengar från lönen för att täcka skulderna för parkeringsböterna.
För att helt utesluta problem med obetalda parkeringsböter skaffar många företag ett brukarkort som används som ett avtal för parkeringsböter mellan arbetsgivare och arbetstagare. Detta avtal reglerar direkt att den anställde är ansvarig att betala sina egna parkeringsböter för ett specifikt fordon.
Vem ska betala parkeringsböterna?
En arbetsgivare kan förvisso betala parkeringsböter åt en anställd men detta ses som en skattepliktig inkomst och ska förmånsbeskattas. För att undvika detta och exkludera skatterättslig dokumentering är det viktigt att ingå ett separat avtal.
Avtala skriftligt om allt
Minimera riskerna med att bokföra felaktiga kvittenser genom att reglera ansvarsfördelningen för parkeringsböter. Det är vanligt att företag avtalar parkeringsböter separat, både innan och under en anställning. Brukarkort fungerar som avtal gällande ansvaret för vem som ska betala parkeringsböterna.
Behovet av att reglera parkeringsböter är särskilt viktigt eftersom att det alltid är fordonsägaren som slutligen är ansvarig för att betala böterna.